Ny lag på elektronisk fakturering 1 April 2019
Brukar du skicka fakturor till kommun, landsting eller andra inom den offentliga sektorn? Nu kommer kravet på elektronisk fakturering (e-faktura). Här berättar vi vad som gäller och vad man ska tänka på inför den nya lagen.
Vad säger lagen?
”I denna lag finns bestämmelser om elektroniska fakturor som utfärdas till följd av offentlig upphandling enligt lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna eller lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner.Bestämmelser om faktureringsskyldighet och en fakturas innehåll finns i mervärdesskattelagen (1994:200).”
Finansia översätter: Med andra ord behöver du från 1 april 2019 skicka e-fakturor till alla dina kunder inom den offentliga sektorn.
Vad är en e-faktura?
Enligt EU-direktivet 2014 beskrivs e-fakturor som ”en faktura som utfärdats, översänts och mottagits i ett strukturerat elektroniskt format som gör det möjligt att behandla den automatiskt och elektroniskt.”
Finansia översätter: Fakturering där det du ska fakturera görs om till data och skickas mellan två fakturasystem. E-faktura är inte samma som en .pdf-faktura som är en digital bild av en traditionell pappersfaktura. E-fakturor är mer säkert och kan bara skickas mellan fakturasystem.