Vi får in en del frågor om vad som gäller för de företag som fakturerar till den offentliga sektorn.
Från 1 April i år är det lag på att alla företag måste skicka e-fakturor till kommuner, landsting och företag som räknas in till ovan.
Vad är då en e-faktura?
En e-faktura, elektronisk faktura eller EDI-faktura som det även kan allas, är väldigt enkelt uttryckt när fakturan skickas som ren data mellan 2 fakturasystem.
Det är lätt att tänka att det lätt går att lösa med en .pdf-faktura. Men dessvärre inte. En .pdf-faktura är bara en digital bild av en klassisk faktura. Ett fakturasystem kan helt enkelt inte läsa av den.
Vilka fördelar finns det med e-faktura?
En hel del faktiskt. Framför allt är den elektroniska faktureringen mer säker och betydligt enklare för mottagaren att hantera. Givetvis för sändaren med – så fort man landat i hur man ska skicka e-fakturor.
Vi har samlat mer information här på finansia.se – där vi bland annat berättar hur enkelt det faktiskt är att skicka e-fakturor. Och dessutom utan kostnad.